Ons verhaal
In 1954 richtten Gunvor en haar man Bengt hun levenswerk Cellbes op! Onze CEO Charlotte had een gesprek met Gunvor, die nu 87 jaar oud is. Een mooie ontmoeting en een verhaal dat laat zien dat de Cellbes-geest die Gunvor 65 jaar geleden al heeft gecreëerd, nog altijd voortleeft. Goede kwaliteit en een tevreden klant waren belangrijk en al in die tijd was er een droom om aan iedereen te denken en een breed scala aan maten aan te bieden! Bekijk het gesprek tussen Gunvor en Charlotte en lees hier meer over ons verhaal.
70 jaar in de branche
Het verhaal van Cellbes is een verhaal van werken, werken en nog meer werken. In 1954 waren de brutoprijsbepalingen afgeschaft en veel gelukszoekers, vooral in en rond Borås, startten postorderbedrijven op. Vandaag de dag zijn er nog maar weinig van de toen opgerichte bedrijven over, maar een van de bedrijven die toen het levenslicht zag, heet Cellbes AB. Toen Gunvor Hultgren met haar Bengt trouwde, kregen ze een huwelijkscadeau van duizend Zweedse kroon. Ze wilden iets duurzaams creëren en besloten in hun vrije tijd een klein postorderbedrijf op te richten. Er was maar één artikel: Japanse lakens. Het was dun en krimpte in de was, maar het was onverwoestbaar. Het verkocht goed en de basis was gelegd voor een van de toonaangevende postorderbedrijven in Zweden. De advertenties waren zowel in de dag- als in de weekpers te vinden, maar het duurde tot 1964 voordat men een eigen catalogus durfde maken, toen volledig in zwart-wit. Tot op de dag van vandaag is de catalogus een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van Cellbes.
Uitbreiding
Het echtpaar Hultgren kon zich verheugen op een verdere groei: met 15.000 artikelen begin jaren 2000 werden dagelijks ongeveer 5.000 orders verwerkt. Deze waren voor klanten in Zweden en de rest van Scandinavië, inclusief de Faeröer en Groenland. Later is de expansie voortgezet, richting het oosten, met een vestiging in Estland.
Nieuwe eigenaar
Na een halve eeuw besloot de familie Hultgren hun levenswerk te verkopen. Zowel Gunvor als Bengt hadden de pensioenleeftijd bereikt en de laatste jaren hadden ze hun werktempo al omlaaggebracht naar een normale veertigurige werkweek. Haléns Postorder AB kocht Cellbes in het voorjaar van 2004. Cellbes en Halens werden in 2007 overgenomen door Consortio Invest AB en werden onderdeel van de Consortio Fashion Group. Tegenwoordig is Cellbes aanwezig in negen Europese markten. De kracht van Cellbes vandaag de dag is het eigen ontwikkelde assortiment met veel kleuren en patronen in een uniek maataanbod van 34 tot 64. Cellbes werd in 2012 door PAR en Veckans Affärer uitgeroepen tot een van de superbedrijven van het jaar. Het postorderbedrijf is aangevuld met een sterke e-commerce, die onlangs te vinden was in de top 10 van Internetworld. Cellbes is dus altijd naar de klant toe gegaan, zodat die zijn artikelen kon ontvangen op de plek waar hij heeft gekozen om te wonen. De cirkel is rond nu de nieuwe marketingcampagne het hele land door trekt om klanten te ontmoeten, waarna geadverteerd wordt in tijdschriften.